


Rządowy program „Mój elektryk” oferuje wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych).
Celem programu dofinansowania „mój elektryk” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie – wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dzięki temu programowi można znacząco obniżyć koszt zakupu nowego pojazdu elektrycznego.
Dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji.
Dla kategorii (L1e-L7e): wysokość dofinansowania do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4 000 zł.
Beneficjenci: osoby prowadzące działalność gospodarczą.
W programie przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie/leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1077).

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w okresie od 12.07.2021 r. – 30.09.2025 r. jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji.
Okres wdrażania programu zaplanowano na lata 2021 – 2026, w tym:
• okres zawierania umów do 31.12.2025
• okres wydatkowania środków do 30.06.2026 r.
• okres kwalifikowalności kosztów ustalono na 01.05.2020 r. – 31.12.2025 r.
W przypadku wyczerpania alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków.
Przygotowane wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”).
Poniższa tabelka przedstawia kto i na jakich warunkach może skorzystać z takiego dofinansowania:

Aktualne informacje oraz wymagane dokumenty znajdują się na oficjalnej stronie rządowej:
Procedura uzyskania dofinansowania na zakup skutera elektrycznego:
W pierwszej kolejności należy zakupić i opłacić skuter elektryczny posiadający homologację lub wziąść go w leasing..
Po otrzymaniu skutera i dokumentów od sprzedającego trzeba zarejestrować skuter w odpowiednim Urzędzie, oraz wykupić ubezpieczenia OC oraz AC na pojazd.
Mając już numer rejestracyjny pojazdu i wykupioną polisę OC/AC należy złożyć wniosek o dofinansowanie poprzez platformę online https://gwd.nfosigw.gov.pl
Po wykonaniu wszystkich czynności i spełnieniu warunków pozostaje już tylko czekać na zwrot pieniędzy.
Od czego zależy przyznanie dofinansowania?
Wnioski są oceniane pod kątem zgodności z zasadami i warunkami programu. Aby uzyskać dofinansowanie wystarczy spełnić kryteria określone w programie priorytetowym i regulaminie naboru, m.in.: kupić lub wziąć w leasing nowy pojazd elektryczny, którego cena nie może przekroczyć ceny maksymalnej określonej w programie, w przypadku zakupu zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.
Opis kategorii pojazdów (na podstawie USTAWY z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym”):
Kategoria M: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła przeznaczone do przewozu osób, w tym:
1) kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;
2) kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t;
3) kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 5 t.
Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
1) kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t.
Kategoria L: pojazdy dwukołowe lub trójkołowe, niektóre pojazdy czterokołowe, w tym:
1) kategoria L1e – motorowery dwukołowe;
2) kategoria L2e – motorowery trójkołowe;
3) kategoria L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka;
4) kategoria L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem;
5) kategoria L5e – motocykle trójkołowe;
6) kategoria L6e – czterokołowce lekkie;7) kategoria L7e – czterokołowce.
Do kategorii L nie mogą być zaliczone pojazdy:
a) których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 6 km/h,
b) przeznaczone do kierowania przez osobę pieszą,
c) ciągniki i maszyny używane do celów rolniczych lub podobnych.
*) Powyższy artykuł należy traktować tylko informacyjnie. Szczegółowe informacje i uregulowania są zawarte w odpowiednich przepisach i ustawach.